torstai 13. elokuuta 2009

OPH:n maahanmuuttajaraportti, prologi: Raama, 7-vuotias veteraani

Yleisradio uutisoi:

TUHANNET MAAHANMUUTTAJALAPSET KOULUTIELLE

Lukuvuoden alku avaa koulutien tuhansille maahantulijalapsille. Heistä parituhatta on ensiluokkalaista. Kaikkiaan oppivelvollisuuttaan suorittaa 16 500 uussuomalaista. Seitsemänvuotias Raama aloitti ekaluokan keskiviikkoaamuna Oulun Kaukovainion koulussa.

Raama Hasan on syntyperäinen oululainen ja esikoulun käynyt veteraani. Silti kouluun meno jännitti.

- Kun en mä tiijä siellä kettään, pelkäsi Raama etukäteen. Turha pelko, sillä jo koulumatkalla näkyi monia tuttuja lapsia.

Koulukäynti sujuu oppimistulostutkimusten mukaan maahanmuuttajalapsilta siinä missä kantaväestöltäkin. Ongelmat alkavat peruskoulun päätyttyä. Joka neljäs uussuomalainen jättää koulukäynnin siihen. Varsinkin tytöt lannistuvat, jos eivät pääse ensi yrittämällä haluamalleen alalle.

Raama Hasanin palestiinalaisäiti on käynyt lapsuudessaan koulua, mutta jemeniläissyntyinen isä joutui jo lapsena leipurintöihin. Hän ei ole käynyt koulua päivääkään.

- En osaa lukea enkä kirjoittaa, sanoo arabiankielinen Amin Hasan. Hän toivoo tyttärensä kouluttautuvan mihin ammattiin ikinä haluaakin.

12 vuotta Suomessa asuneen perheen suomen taitaja on Raama, mutta hänkään ei ole tyytyväinen kielitaitoonsa ja aloittaa suomi vieraana kielenä -kurssiin, peruskouluslangilla äs kakkosen.

Sillä on kovasti kysyntää Oulun Kaukovainion koulussa, jonne on tullut tänä lukuvuonna runsaasti maahanmuuttajataustaisia lapsia. Opettaja Ursula Remeksen mielestä maahanmuuttajalapsien opetus ei juuri poikkea luokan muusta ohjelmasta.

- Vain uskonnon opetus on yleensä eri ryhmässä. Kantaväestön lapsillekaan eivät kaikki suomen sanat ja käsitteet ole vielä täysin selviä. Niitä opetellaan yhdessä.

YLE Uutiset / Hilkka Säävälä



YLEn uutisartikkeli on hämmentävä. Tai ainakin sen pitäisi olla sitä, mutta jos ei osaa lukea maahanmuuttaja-aiheista uutisointia ja etsiä sieltä tiettyjä asioita, se saattaa vaikuttaa ihan tavalliselta koulunalku- tai maahanmuuttajaperheen arkea-kategorian pikkutarinalta. On pikkulapsosia reput selässä, kovia kokenut perhe joka nyt ilon kyynel silmäkulmassa saattaa opintielle sukunsa ensimmäisen sukupolven jonka koulutie ja turvallisuus on taattu. Vaikka sitten tämän arvokkaan asian perässä piti tulla Suomeen ja Ouluun asti.

Olen iloinen siitä että Raama pääsee kouluun. Toivon että hänen koulunsa sujuu hyvin, että hänestä kasvaa iloinen ja onnellinen ihminen.

Valitettavasti nuiva puoleni näkee artikkelissa vain tuhon merkkejä. Jutussa tiivistyvät murskaavalla selkeydellä monet maahanmuuttoon ja maahanmuuttajiin liittyvät ongelmat. Jutusta on myös ennustettavissa se mihin suuntaan kasvava maahanmuutto kolmannen maailman maista on Suomea viemässä. Ja tietysti siitä välittyy myös median pallohukkaisuus - tahallinen tai tahaton, sitä on nykytilanteessa mahdoton sanoa.

Aloitan nyt blogissani kaiken muun kirjoittelun kustannuksella kirjoitussarjan joka käsittelee kovinta ja ajanmukaisinta dataa mitä maahanmuuttajien koulutuksesta on saatavilla: OPH:n raporttia

MAAHANMUUTTAJAOPPILAAT JA KOULUTUS
- tutkimus oppimistuloksista, koulutusvalinnoista ja työllistämisestä
Kuusela J., Etelälahti A., Hagman Å., Hievanen R.,
Karppinen K., Nissilä L., Rönnberg U. ja Siniharju M.
OPETUSHALLITUS
© Opetushallitus
Taitto: Sirpa Ropponen
ISBN 978-952-13-3873-1 (nid.)
ISBN 978-952-13-3874-8 (pdf)
Edita Prima Oy, Helsinki 2008


Olen aikaisemmissa kirjoituksissani linkannut raportin tiivistelmään (jota ei enää linkin takaa löydy) sekä OPH:n sivulle jossa raportti on esitelty (jonka linkki suoraan tutkimukseen ei myöskään toimi).

---

Edit: Nimimerkki Risto googlasi julkaisun paikaksi osoitteen

http://www.oph.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/oph/embeds/46518_maahanmuuttajaoppilaat_ja_koulutus.pdf

Ei muuta kuin lukemaan! Sivuja on PDF-formaatissa 199.

---

Raaman koulutien alkua kuvaavasta artikkelista olen korostanut sanat jotka valottavat nuivaa media-analyysiani:

maahantulijalapsille
uussuomalaista
syntyperäinen
esikoulun käynyt veteraani
maahanmuuttajalapsi
maahanmuuttajataustainen lapsi


Ajatelkaapa, pikku Raama on kaikkea tätä. Vaikka jotkut käsitteet kaiken järjen mukaan sulkevat toisensa pois, tai ovat ainakin niin eri asioita ettei niitä pitäisi käsitellä yhtenevinä.

Mistä ihmeestä oikein puhutaan, kun puhutaan maahanmuuttajista?

Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan että tarvitsemme maahanmuuttoa?

Puhummeko aivan eri asioista?

Eikö media tiedä mistä puhuu? Kuka tulkitsee raportteja, tutkimuksia ja selvityksiä? Kuka päättää mikä niissä on tärkeää, keskeistä, tai edes totta?

Tämä on keskeinen malfunktio viranomaisten, median ja maahanmuuttokriittisten käymässä dialogissa (keskustelu olisi liian hienosteleva sana - oikeuteen haastamiset ja paskanheittelykin ovat sen sijaan dialogia, jonkinmoista ainakin.)

Toivon että OPH:n raporttiin tutustuminen avaisi joitakin ymmärrysongelmia. Ainakin siellä kerrotaan keitä maahanmuuttajat ovat.

Se on hyvä alku.

---

Olen käsitellyt maahanmuuttajakoululaisten tilannetta monessa kirjoituksessa. Laitan tähän suorat linkit ja lyhyen kuvauksen tekstin pääasioista:

Lipponen ja Talib syyllistävät koulua ja opettajia erikulttuuristen oppilaiden ongelmista

Ainoa ratkaisu maahanmuuttajaoppilaiden nostamiseen opintiellä ammottavasta kuopasta: rajaton rahan pumppaaminen. Muuten kärsivät sekä kantaväestön että maahanmuuttajien lapset.

YK / Lastensuojelun keskusliitto: lisää rahaa ja resursseja maahanmuuttajien lapsille ja heti, tai muuten.

Media tekee itsensä naurunalaiseksi etsiessään jotain hyvää sanottavaa maahanmuuttajien oppimistuloksista. Musta muuttuu valkoiseksi. Tekstissä myös linkki nyt blogissa ajankohtaisen OPH:n raportin tiivistelmään, mutta linkki on vanhentunut.

Pitkä teksti Suomen Kuvalehden monikulttuurista koulua käsittelevästä artikkelista. Ongelmat samat, ratkaisu sama: lisää rahaa, resurssia, ihmisiä, asennetta.

Eri kulttuurit (= islam) vaativat käytännön koulutyön joustamista, koska eri kulttuuri (= islam) ei jousta. Näin se tapahtuu.

Pääsemme jo ihan tuoreisiin kirjoituksiin, jotka kannattaa kerrata pohjiksi.

Maahanmuuttajilla menee koulussa huonosti. Ei siis hyvin, kuten media kertoi aikaisemmin. Ratkaisu: ...no, te arvaatte varmasti.

E.m. kirjoitus perustui YLEn uutiseen joka perustui, yllätys yllätys, OPH:n raporttiin, johon pääsemme ihan tuota pikaa.

Lipposen Päivi järkyttyi: kouluja on paitsi loistavia ja hyviä, myös huonoja!!!11! Arvatkaa mihin näistä kolmesta me rasistiset suomalaiset olemme laittaneet maahanmuuttajat? Arvatkaa kolme kertaa!

Opettaja-lehden antamat luvut maahanmuuttajaoppilaiden koulutien tyssäämisestä ovat erilaiset kuin YLEn.