maanantai 1. joulukuuta 2008

Valinnan paikka

Tästä tuli tällainen sekalaisten palojen päivä. Yritän selvittää backlogia että olisi sitten energiaa puuttua ajankohtaisiin aiheisiin heti.

Tämä hyvin poleeminen ja kärjistetty tiivistykseni monikulttuurin todellisesta haasteesta koululle on näköjään otettu talteen ainakin Octaviuksen ja Ellilän blogeihin. Kiitos siitä. Huomauttaisin kuitenkin että Ellilän käyttämä räväkkä otsikko on hänen itse keksimänsä.

"Voin sanoa ammatillisena näkemyksenäni että ainakaan pääkaupunkiseudulle ei pitäisi tulla yhtä ainutta kielitaidotonta suurperhettä lisää. Jo nyt ollaan pakkovalinnan edessä. Joko sijoitetaan huomattavia summia koulutukseen ettei sen taso romahda (enempää - paikoin on jo myöhäistä), käytännössä rinnakkaisen koulutusjärjestelmän pystyttämiseen. Tarve ei rajoitu vastatulleisiin ankkurikarpaaseihin vaan myös Suomessa syntyneisiin kielitaidottomiin eskarilaisiin. Venäläiset ummikot maksavat kunnille aluksi ihan yhtä paljon kuin somalitkin, mutta harvempi tatjaana alkaa poikia joka vuosi ja venäläisten aikuisten työperäisyys on totta eikä mustaa huumoria kuten, no te tiedätte kenen kohdalla.

Toinen vaihtoehto on jatkaa siinä uskossa että Maailman Paras Koulu pystyy sulattamaan nykyiset ja suuremmatkin tulijamäärät kosmeettisilla satsauksilla kunhan vain opettajien asenne on oikea. Kasvavat kulut uitetaan budjettiin muiden menojen joukossa, esim positiivisen diskriminaation määrärahan muodossa. Tällähän saadaan lisää resurssia vähäosaisten asuinalueiden kouluille. Arvatkaa mikä ja kuka ne rahat syö? Ja oppimisen taso on surkea, koulun arki epäviihtyisää, turvallisuuden tunne ja oman yhteisön henki mennyttä. Talibbonen kertoo meille kenen on vika.

Monikulttuurinen koulu nyt on sitä mitä yhteiskunta tulevaisuudessa. Monikulttuurisuuden ongelmat tiedetään, ne kuluttavat rahaa ja inhimillisiä resursseja, eikä maksajien mielipidettä ole kysytty. Jos maahanmuuton volyymi kasvaa, koulu romahtaa. Nykymeno ei ole kestävää. Näennäisessä yltäkylläisyydessä (”rikas länsimaa Suomi”) elää kansa joka tulee toimeen nipin napin. Julkinen sektori elää kroonisessa rahapulassa - hoitojonot, leikkausjonot, lastensuojelun ja -mielenterveysavun ahdinko, huonot palkat, homekoulut, häämöttävä suurtyöttömyys… Kenen mielestä rahaa on liikaa?

Enpä tiedä mikä puolue alkaisi vapaaehtoisesti tutkia maahanmuuton kustannuspuolta koulutussektorilla, ja toisi pöytään lisäbudjettiesityksen jossa asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, eli kustannus>rikkaus, rasite>voimavara, musta aukko>kultamuna.

Jopa selvällä rahallakin päästään vain tilanteeseen joka on yksikielistä ja -kulttuurista koulua huonompi. Samaan kouluun integroiminen ei toimi, koska merkittävän kokoinen kielipuoli vähemmistö vetää koko opetusryhmän tason alas. Erikseen opettamiseen peruskoulullamme ei ole varaa eikä henkilöstöä. Ja eikös kielipuolten kerääminen samaan luokkaan ole ihan rassismi ja Paha, tätähän kokeiltiin Helsingissä.

Onko se tarkoitus että erityisluokkien ja -opettajien resurssit käytetään ulkomaalaistaustaisten tukiopetukseen?

Koko koulutusjärjestelmämme perustuu ajatukselle että yli 90% oppilaista on samankielisiä ja -kulttuuritaustaisia. Jos kieli ei ole suomi, tarvitaan omankielinen rinnakkaisjärjestelmä - kuten ruotsinkielisillä. Kaikissa välimuodoissa valinta on joko vitunmoinen rahanmeno ja/tai tason lasku enemmistön kustannuksella.

Tämä siis kommenttina maahanmuuttopolitiikan holtittomuudesta. Toivon Joulupukilta nolla uutta uussuomalaista.

Huomatkaa (Ukkola ja muut tarkoitushakuiset dummyt) että tämä rasistimaisteri ei nyt puhu kieltä osaavista lukion priimus-ulkkareista eikä muista etnisistä ihmelapsista. Ne olla erillistapaus. Minä puhun reaalimaailmasta."


Ukkolalla tarkoitetaan tietysti IS:n "toimittajaa."

Tämä tekstini oli siis kommentti keskusteluun jota käytiin siitä onko maahanmuuttopolitiikkamme holtitonta vai ei, kuten tuosta käy ilmi. Haluan korostaa että kommenttini ei kohdistu maahanmuuttoon itsessään vaan koulun kykyyn selvitä sen kasvusta.

Vaihtoehdot ovat siis nuo esittämäni. Haluaako joku ottaa kantaa?