sunnuntai 14. joulukuuta 2008

No nyt selvisi tämäkin

Maahanmuuttokritiikki johtuu tukahdutetusta halusta mustan miehen kehoon. Kertoo tutkija Hesarissa tänään.

Legendaarista.

Osa 1

Osa 2

---

Uskomatonta kyllä, Mielipidesivulle häveliäästi kätketty tiedepläjäys oli Vieraskynä-artikkeli. Se löytyy täältä, ja kuuluu siis näin:


Muukalaispelko ja seksuaalisuus kietoutuvat toisiinsa
Julkaistu: 14.12.2008 lehdessä osastolla Pääkirjoitus

Helena Oikarinen-Jabai

Kuluvana syksynä julkisuudessa on käsitelty tuoreen kaupunginvaltuutetun maahanmuuttajavastaisia nettikirjoituksia. Erityistä huomiota on herättänyt maahanmuuttajaväestön kasvun linkittäminen seksuaalirikoksiin. Varsinkin tumma ihonväri on epäsuorasti liitetty seksuaaliseen holtittomuuteen ja viettien hallitsemattomuuteen.

Vastaaviin rasistisiin asenteisiin on tukeuduttu kautta aikojen niin alkuperäiskansoja tuhottaessa kuin rotuerottelujärjestelmiä rakennettaessakin. Kolonialistisia tavoitteita pönkittämään luotiin uskomusjärjestelmä, jonka mukaan ei-eurooppalaiset kansakunnat olivat vaaleita valloittajiaan kehittymättömämpiä.
Joissakin tapauksissa alkuperäiskansat tulkittiin jaloiksi, hyväntahtoisiksi villeiksi, useimmiten raakalaismaisiksi barbaareiksi. Suomalaisten olisi hyvä muistaa, että näissä keskusteluissa meidänkin sijoittumisemme oli sattumanvaraista.


Yhdysvalloissa ja muualla lännessä - samoin kuin Etelä-Afrikassa vielä joitakin vuosia sitten - orjuutta ja rotusyrjintää perusteltiin kolonialistisen politiikan argumenteilla. Koska mustia ei pidetty sivistyneinä, heitä ei nähty ihmisinä samassa mielessä kuin valkoisia. Näin heidät voitiin välineellistää osaksi tuotantokoneistoa. Vaikka orjuus lakkautettiin Euroopassa, Karibialla ja Yhdysvaltojen pohjoisissa osavaltioissa 1800-luvun alkupuolella ja Yhdysvaltojen etelävaltioissakin vuonna 1865, kansalaisoikeudet mustat saivat Yhdysvalloissa vasta vuonna 1965.

Taloudellinen hyväksikäyttö ja seksuaalinen "toiseuttaminen" ovat usein kulkeneet käsi kädessä. Valkoisen ja mustan ihmisen välistä seksuaalista kanssakäymistä on paheksuttu ja rotujen sekoittumista pidetty rappeutumisena.


Mustien ja valkoisten väliset avioliitot tuomittiin pitkään sekä vanhalla että uudella mantereella. Yhdysvaltojen useimmissa osavaltioissa ne laillistettiin vasta vuonna 1967. Yhdysvaltojen etelävaltioissa mustien miesten väitetyn yltiöpäisen seksuaalisuuden kammo johti afroamerikkalaisten vainoamiseen, jota harjoittivat valkoisten erityisyyttä painottavat ryhmät. Passiivisesti sitä kannattivat useimmat valkoiset ja oikeuslaitos. 1800- ja 1900-luvuilla Ku Klux -klaani lynkkasi ja hirtti
lukuisia mustia miehiä. Tavallisesti heitä syytettiin valkoisten naisten raiskauksista. Näytöksi riitti, että jokainen vapaana kulkeva musta oli mahdollinen raiskaaja ja valkoisen naisen kunnian uhka.

Mustia miehiä kohtaan tunnettua irrationaalista pelkoa ja vihaa ja sen syntymekanismeja on sittemmin pohdittu ja tutkittu paljon. Yhdeksi syyksi on todettu lynkkaajien alitajuinen halu mustan miehen kehoa kohtaan. Lynkkauksiin liittyi usein seksuaalista väkivaltaa ja uhrien kastroimista. Tämän on tulkittu viittaavan rasismin ja seksismin toisiinsa kietoutumiseen. Omat, alas painetut viettivoimat on helpompi sijoittaa toisenlaiseksi tulkittuun kehoon.

Valkoisten isäntien harjoittama mustien naisorjien seksuaalinen hyväksikäyttö jätettiin rankaisematta. Orjanaisella ei katsottu olevan oikeutta koskemattomuuteen, sillä hän oli isäntänsä omaisuutta. Joskus orjanomistajat raiskasivat naisia tuottaakseen lisää työvoimaa. Tummaihoisiin naisiin myös liitettiin seksuaalinen avomielisyys, joka puritaanisessa yhteiskunnassa oli kielletty valkoisilta naisilta. Monien tutkijoiden mielestä media toistaa edelleen valkoisen ja mustan naisen seksuaalista eroa. Nykyisin vanhan asetelman rinnalle on kohonnut toisenlainen ero: länsimaiset seksuaalisesti vapaat naiset verrattuna kehitysmaiden alistettuihin naisiin.

Suomessa on viime aikoina puolusteltu erilaisia ihmisryhmiä leimaavien asenteiden esiintulon tärkeyttä maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta käsittelevien keskustelujen vauhdittajana. Keskustelu onkin tärkeää. On kuitenkin muistettava, että rasistiseen puheenparteen tukeutuvat seksuaalisväritteiset puheet ja kirjoitukset ovat eri asia kuin varsinaiset, keskenään ristiriitaisetkin monikulttuurisuuskeskustelut. Rasistiset puheenvuorot ovat kaikuja toivottavasti aikansa eläneistä asenteista, jotka ovat tuottaneet maailmanhistoriaan hyvin surullisia lukuja.
hoikarin@taik.fi


Kirjoittaja on monikulttuurisuudesta ja kulttuurien
kohtaamisesta väitellyt taiteen tohtori.


---

Ettäs tiedätte.

Myös rikoksen uhrit saavat ihan liikaa huomiota nykyään. Todellinen uhri on rikollinen itse. Lehdessä luki tänään.


Onko tänään joku nenäpäivä?



Joo tiedän että kuvat ovat selällään. En vaan osaa. Tai sitten se on piilopatouma siitä että olen selällään mustan miehen kehon edessä. Emmätiä.


Viime yönä keksittiin kilpaa nuivia elokuvia. Tässä omat suosikkini:


- Agatha Muslimen tarinaan perustuva Kymmenen pientä ankkurilasta
- klassikko Nuiva oli laaksoni
- Kiihotuslowskin väritrilogia (Valkoinen, Valkoinen ja Valkoinen)
- Kamelimäen veljesten koko tuotanto (mm Helsinki Mogadishu All Night Long, Mies vailla oleskelulupaa, Leningrad Cowboys go Mecca, Leningrad Cowboys meet Mohammed, Calahari Union, Klaani)
- Taru Turvapaikan Herrasta-trilogia (B-luvan ritarit, Kaksi vastaanottokeskusta ja Työperäisen paluu)
- Matkustusasiakirja.Nyt
- Hei, me mokutetaan
- moniosainen farssisarja Toimittajaopisto
- Somalian Pie
- Ota kännykkä ja juokse
- romanieepos Suurkaupugin Hait
- Last Exit to Vuosaari
- Ahmed Saksikäsi
- Ammutaanhan homojakin
- Salainen agentti 020-sarjasta Mies ja luvaton ase, Kultamuna, Kun toimeentulotuki ei riitä, Casino Täyspotti, FGM-Pussy sekä Vähemmistövaltuutetun salaisessa palveluksessa.

Joko mainitsin että perustuslaillinen sananvapaus kattaa myös huonon huumorin?