sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Lipponen iskee takaisin

Nimimerkki Rähmikselle kiitos siitä että tallensi tämän Päivi Lipposen vastineen Ilta-Sanomien juttuun jossa käsiteltiin jo mainitun artikkelin saamaa vastaanottoa Helsingin monikulttuurisimpiin kuuluvalla Myllypuron ala-asteella.

Vielä kun saisin jostain käsiini tuon Ilta-Sanomien alkuperäisen 22.11. ilmestyneen artikkelin! Kuulopuhe kertoi että Hirvonen kommentoi IS:n toimittajan jutusta antamaa referaattia, ei itse juttua (tämähän sopii IS:n journalistiseen tapaan.)

Omat lisät jälleen punaisella.



IS 25.11.2008

Päivi Lipponen vastaa

Rehtori Anna Hirvonen teilaa (IS 22.11) näyttävästi artikkelini, jossa esitetään opettajille parempaa monikulttuurisuuden tuntemusta.

Helsingissä on jo kouluja, joissa enemmistö oppilaista ei puhu suomea äidinkielenään. Huoleni on se, että heikommin menestyvissä kouluissa oppilaat eivät ratkaise edes puolia kansallisen arviointitutkimuksen tehtävistä. Mitä on tehtävissä.

Artikkeli perustuu minun ja Mirja Talibin tieteelliseen [sic] tutkimukseen "Kuka minä olen? Monikulttuuristen nuorten identitettipuheita" (2008) ja Mirja Talibin "Eksotiikkaa vai ihmisarvoa, opettajan monikulttuurisesta ammatillisuudesta" (2005). Siinä Talib tutki 17 Suomen monikulttuurista koulua - Itä-Helsingistä, Länsi-, Itä- ja Keski-Suomesta. Tutkimukseen osallistui lähes 400 opettajaa.

Rehtori Anna Hirvonen perustelee näkemystään omalla kokemuksellaan. Hirvonen on sikäli oikeassa, että tutkimusmateriaali paljastaa Myllypuron ala-asteen opettajien olevan tutkimuksen mukaan monikulttuurisesti pätevimpiä ja koulun rehtori oli hyvä. Valitettavasti tilanne ei kuitenkaan ole yhtä hyvä kaikkialla.

Rehtori Hirvonen ei ole törmännyt yhteenkään opettajaan, joka ei haluaisi opettaa maahanmuuttajalapsia. Talibin 400 opettajaryhmän lisäksi Outi Soilamo on tutkinut kysymystä väitöksessään (2008, Turun Yliopisto). Väitöksessä ilmeni, että oli paljon opettajia, jotka eivät välttämättä halunneet opettaa maahanmuuttajataustaisia oppilaita, mikäli he eivät saaneet enempää palkkaa rankaksi kokemastaan työstään.

Niin... Todella huono ja valitettava asenne eräillä. Lisää kulttuurisensitiivisen herkkyyden kursseja, kyllä ne siitä nöyrtyvät. Tekemään enemmän työtä samalla palkalla.

Käytännössähän opettaja ei voi valita opettaako joitakin oppilaita vai ei. Halut jäävät haluiksi.

Artikkelimme perustuu myös Venla Berneliuksen tutkimukseen "Lähi(ö)koulu - Helsingin koulut ja kaupunginosat (2008). Siinä kerrotaan, että pääkaupungin parhaiten menestyvien koulujen osaamisprosentti on 69% ja heikkojen koulujen 46%. Berneliuksen raportissa todetaan, että on löydettävissä yhteys aikuisväestön koulutustason, sosiaalisen asuntotuotannon ja maahanmuuttajien määrään. Näin voidaan selittää noin 70% alakoulujen ja 60% yläkoulujen oppimistulosten vaihtelusta.

Paljastanko suurenkin salaisuuden jos kerron että se koulu jossa monikulttuurisuus kohdattiin Lipposen mukaan niin mallikkaasti, EI ole kovin korkealla oppimistuloksia mittaavassa rankingissa.

Eikö maahanmuuttajia siis sittenkään kohdata oikein - vai olisiko ongelma sittenkin jossain muualla?

Varmuuden vuoksi opettajankoulutukseen pitää silti saada Lipposen ja Talibin puumerkki. Pitää.

OECD:n tekemän PISA-tulosten analyysin mukaan koulujen eriytyminen johtaa oppilaiden sosio-ekonomisen ja etnisen taustan korostumiseen oppimistuloksissa. Se tarkoittaa lahjakkuuksien hukkaamista.

Koulun käyminen vieraalla kielellä saattaa todellakin jättää jonkun piilevät kyvyt piiloon. Entä ne suomalaiset oppilaat jotka asuvat alemman tuloluokan asuinalueilla? Kuka kantaa huolta heidän lahjojensa hukkaamisesta? Eikö koulujen ja alueiden eriarvoistuminen yleensä ole suurempi ongelma kuin maahanmuuttajaoppilaiden riski joutua huonoon kouluun?

Tohtori Mirja Talib on vastuussa Helsingin Yliopiston monikulttuurisesta opettajankoulutuksesta. Itse olen tehnyt 10 vuotta opetustyötä maahanmuuttajanuorten parissa ja siksi haluan puhua heidän puolestaan. Vieraskynäartikkelimme on niin kovaa faktaa, että itseänikin hirvittää.

Pikemminkin teidän artikkelinne oli epätieteellistä kökköä. Tieteellisiä kriteereitä se ei täyttänyt missään tapauksessa. Teidän artikkelinne todistusarvo on nolla. Jos tutkimuksenne todella tuottivat kovaa dataa todennettavista ongelmista, haluaisin nähdä ne, enkä lukea laajalla kädellä roiskivaa, täysin viattomia ja ahkeria opettajia syyllistävää propagandaa.

Esitämme, että opettajien tulee saada enemmän tietoa monikulttuurisuuteen liittyvistä kysymyksistä, koska koulutus ei anna riittäviä eväitä.

Siinähän esität. Kyllä sinun vaatimuksesi läpi menevät. Toivottavasti mahdolisimman moni opettajaksi opiskeleva haistaa aivopesun siellä missä aivoja pestään, ettei monikulttuurisuuden todellisuus iske liian kovaa kun työt alkavat. Lyhyeksi jää opettajan ura jos monikulttuurisuuden epäonnistumisen syitä aletaan etsiä omasta huonoudesta .

Päivi Lipponen
Filosofian tohtori
Kansanedustaja (sd)

Laittakaa nimi muistiin vaaleja varten. Ei tätä, toistan: ei tätä.